Search

Prøvelapp

Er du som meg som slurver litt når det gjelder å strikke prøvelapp?

Vet du hvorfor det kan være lurt å strikke prøvelapp?

Hva gjør en når en ikke får riktig masker som oppført når en strikker en prøvelapp?


Jeg skal ærlig innrømme at det å strikke prøvelapp ikke er min sterkeste side. Jeg har som regel bare hoppet over den og tatt sjansen på at det har stemt med strikkefastheten. Til tider har det stemt, men det har også flere ganger ikke stemt. Enten har plagget blitt altfor stort eller så har det blitt altfor lite.

En prøvelapp er med på å hjelpe deg for å se om du kan strikke med de pinnene som står oppført på garnet eller om du bør gå ned eller opp en str.

Grunnen til at jeg ikke har likt å strikke prøvelapper er fordi det er så kjedelig å strikke noe for så å rekke det opp igjen. Men nå har jeg funnet ut at det er bedre å rekke opp en liten prøvelapp enn å rekke opp en hel genser...


Får du ikke like mange masker per 10 cm som står oppført i oppskriften eller på magebåndet til garnet så bør du endre på pinnestr. Har du for mange masker så bør du prøve å gå opp en str, men hvis du har for få masker så bør du prøve å gå ned en str på pinnene. Grunnen til at du evt skal gå opp en pinnestr er fordi du strikke for stramt, mens hvis du må gå ned en pinnestr så strikker du for løst.


11 views
  • Instagram

Org nr: 925412996

Kristiansand - Norge